happy


Wednesday, 16 November 2011

Minggu Ke_7 dan Ke_8

Minggu ini saya mempelajari perkara baru iaitu tentang analisis data soal selidik menggunakan SPSS ( Statistical Package for Social Science ). Saya mempelajari penggunaan SPSS terlebih dahulu bagi memastikan segala kerja berjalan lancar. Saya mendapatkan software SPPS dari pembantu makmal di Fakulti Pendidikan . Beberapa langkah diperlukan bagi mendapatkan jadual dan graf berdasarkan data soal selidik. Ini merupakan muka depan SPSS dan boleh di sebut sebagai PASW Statistics. Terlebih dahulu saya mempelajarinya dengan membuka beberapa laman web bagi mengakses ini. Antaranya ialah:

http://my.ilstu.edu/~mshesso/SPSS/tutorial.html




Dan ini merupakan muka utama SPSS yang saya guna untuk analisa data soal selidik.


Langkah pertama yang perlu dilakukan ialah menyelaraskan variable untuk setiap column.


Ini ialah antara variable- variable yang terdapat dalam SPSS yang perlu diisi dengan data- data tertentu.


Langkah kedua ialah klik pada variable view , bagi mengisi dan menetapkan bahagian- bahagian tertentu.






Di bahagian variable view, saya memasukkan nombor ID , jantina, umur , kaum , tahun pengajian, fakulti , jenis penempatan, dan soalan 1 hingga soalan 10. Dan setiap soalan itu dikira dalam bentuk nominal dan juga ordinal. Nominal ialah nombor mewakili data taraf nominal boleh digunakan hanya untuk pengelasan dan kategori.  Nombor pengenalan kakitangan adalah sebagai contoh data nominal.  Nombor yang digunakan hanyalah untuk membezakan kakitangan dan bukanlah untuk memberikan pernyataan nilai terhadap mereka Lain-lain data demografi seperti bangsa, jantina, tempat tinggal dan lain-lain merupakan data bertaraf nominal. Pertama, Nombor ID di set dalam jadual ini yang boleh didapati bagi setiap soalan soal selidik, Kedua, jantina yang terdiri daripada lelaki dan perempuan yang diperolehi hasil dari soal selidik itu. Ketiga, umur para pesetrta soal selidik yang beumur dari 18 tahun hingga 50 tahun dan mereka belajar berada di antara pelajar Tahun 1 hingga ke peringkat PHD. Saya menggunakan label untuk mengenalpasti jawapan soal selidik dengan label '0' hingga label '5'. 


Langkah empat, setelah selesai menetapkan variable , saya mengklik data view bagi memasukkan data soal selidik itu.. Bermula dari jantina hingga ke soalan 10.



Bagi memudahkan cara mengisi data - data soal selidik itu, saya klik ke value labels dan apabila saya mengisi maklumat soal selidik,saya tidak perlu menaip tetapi hanya tekan dibahagian jawapan tersebut kerana akan keluar senarai jawapan bagi sesuatu soalan itu.




Langkah kelima ialah saya akan menjadi data - data soal selidik ini kepada graf dan juga jadual. Saya klik pada descriptive statistics dan kemudian klik ke frequencies. Seterusnya ia akan ditetapkan menjadi dalama bentuk statistic. Oleh itu, jadual dan graf akan dapat di perolehi untuk membuat laporan.




Selain itu, terdapat jug teknik kedua untuk menjadikan data - data itu kepada graf dan teknik menggabungkan antara soalan dan juga demografi. Dan saya menggabungkan antara jantina dan juga soalan. 



Dan ini merupakan hasil graf yang saya perolehi dari data - data yang saya lakukan.



Apabila sudah mendapatkan jadual dan graf yang sesuai, saya memulakan langkah membuat laporan jurnal.

Format laporan jurnal ialah tajuk, abstrak, pengenalan, kajian lepas , pendekatan kajian , dapatan kajian , perbincangan dan cadangan dan kesimpulan.





 Disamping menyiapkan laporan jurnal, saya membuat kajian qualitative dengan memberikan satu tema perbincangan yang berkaitan Kemahiran Abad 21 di mana isu yang diketengahkan adalah berkaitan pendidikan ICT. Dan perbincangan ini dicadangkan selepas saya berbincang dengan pasangan kerja saya.



Saya menggunakan sedikit sebanyak perbincangan tentang Kemahiran Abad 21 ini ke dalam laporan jurnal saya itu. Ini kerana setiap pendapat yang diberikan oleh seseorang individu itu sangat berguna,

No comments:

Post a Comment